לראות את איתני הטבע בעיניים- טיולים למיטיבי לכת בארץ המכתשים

אבישי אפרת

לראות את איתני הטבע בעיניים- טיולים למיטיבי לכת בארץ המכתשים

ארץ המכתשים- האזור הכולל את מכתש ירוחם (המכתש הגדול), המכתש הקטן, ומה שביניהם, טומנת בחובה כמה מהמסלולים הכי יפים בנגב. נופי מכתש, חולות צבעוניים, מצוקים, נחלים וגבי מים, הם רק חלק ממה שתמצאו באזור הפראי הזה. ריכזנו עבורכם 5 מסלולים למיטיבי לכת שמתאימים במיוחד לתקופת החורף, שנתחיל?

באזור הר הנגב יש חמישה מכתשים, שנוצרו בשרשרת של תהליכים גיאולוגיים שנמשכו עשרות מיליוני שנים. היווצרות השקע הסורי-האפריקאי היא שעיצבה את צורתם הנוכחית. פני השטח השתנו ונוצרו מערכות ניקוז של נחלים, זרימת המים העמיקה אל תוך שכבות הסלע, פעולה המכונה התחתרות, ויצרה את צורת המכתש, המוקף מכל עבר בצוקים זקופים ומרשימים. כל אלה הופכים את ארץ המכתשים לאחד האיזורים היפים והפראיים ביותר לטייל בהם בארץ. כמה כללים חשובים לפני שיוצאים לטייל באיזור: שימו לב, כי לא מומלץ לטייל במסלולים ארוכים בחודשים מאי ועד אוקטובר, הצטיידו בלפחות 3-4.5 ליטר לאדם ליום, תלוי בעונה, במסלול ובמשקל המטייל. עכשיו קבלו חמישה מסלולים נפלאים לטיול באיזור:

טיולים בארץ המכתשים, חבל ארץ פראי ומיוחד! צילום: אופיר צימרינג

1. נופים עוצרי נשימה בסנפיר הגדול.

מסלול קצר אך תלול ומאתגר, המטפס על מצלעות מכתש ירוחם ויורד לתוכו, ועובר בנופי בראשית עוצרי נשימה. מתחילים מחניון עין ירקעם, וצועדים מערבה על שביל ישראל. מהר מאוד תתחילו לטפס, עלייה תלולה מאוד אך קצרה. כשתגיעו למעלה יתגלה בפניכם נוף מרהיב של מכתש ירוחם ורכס חצרה. מכאן המשיכו למטה בשביל ישראל, ולאחר מכן בשביל השחור, המסתיים בחניון החולות הצבעוניים. שימו לב! מדובר במסלול קצר יחסית, (מעט יותר מ 2 קילומטר), אך עדיין לא פשוט. זהו מסלול ברמת קושי בינונית שמתאים לבני נוער ומבוגרים שרגילים לטיולים.

הסנפיר הגדול. צילום:  The White Hill Guesthouse
הסנפיר הגדול, צילום: The White Hill Guesthouse

2. המסלול שיש בו הכל – מנחל ימין לעין ירקעם.

"המסלול הקלאסי" של מזרח הר הנגב. 12 קילומטר שיש בהם הכל – מקורות מים, דיונה ענקית, נופים עוצרי נשימה, סדקים בסלע, קניון עמוק ומרשים, מעלה בעל סיפור היסטורי ועם קצת מזל – גם לא מעט חיות בר.

את המסלול נתחיל מחניון נחל ימין, ונלך לאורך כל היום בשביל הירוק, עד לעין ירקעם. כבר בתחילת היום נעבור בגבי ימין ונוכל לפתוח את היום בטבילה מרעננת. נרד את מעלה ימין, הארוך והמתפתל, אל קניון נחל חתירה המרשים. הנחל המנקז את מכתש ירוחם הופך לקניון עמוק, אחד היפים בנגב, שבו מצוקים אימתניים. לקראת סוף היום נעלה את מעלה פלמ"ח  ההיסטורי, העוקף מפל שהבדואים לא האמינו שניתן לעקוף. נקנח בשחייה בעין ירקעם, ונסיים את המסלול בחניון עין ירקעם.

נחל ימין חתירה, צילום: רואי שגב קהילת ספונטיול
נחל ימין חתירה, צילום: רואי שגב קהילת ספונטיול

3. חוצים את המכתש הקטן – ממצד תמר למצפה המכתש

מסלול ארוך וקשה אך שווה כל צעד, שחוצה את המכתש הקטן. עם מעיין קסום בתחילתו, תצפית משגעת על המכתש ועלייה מאתגרת בסיום.

את המסלול נתחיל בחניון מצד תמר, וכולו על שביל ישראל כך שתוכלו לעקוב אחר הסימונים בפשטות לאורך כל היום. לאחר הליכה קצרה, תגיעו אל נחל צפית. שווה ללכת כחצי קילומטר במעלה הנחל אל עין צפית הקסום. לאחר מכן, בראש "מעלה חצרה" יתגלה לכם המכתש הקטן המשגע בצורתו המושלמת. המשך ההליכה בתוך המכתש, בנופים, צמחייה וגיאולוגיה מרתקים, וסופו בטיפוס מאתגר ב"מעלה עלי"- טיפוס ארוך ותלול הכולל גם יתדות. שימו לב! מדובר במסלול למיטיבי לכת!

חוצה מכתש ירוחם, צילום: The White Hill Guesthouse

4. תופעות גיאולוגיות ונופים משגעים ב"שביל חוצה מכתש ירוחם"

מסלול פשוט להליכה שמתחיל בתצפית מטריפה על כל המכתש, וממשיך בהליכה שחוצה את המכתש ופוגשת בדרך מגוון תופעות גיאולוגיות – אבן חול קווארצית שדומה לגזעי עץ ענקיים, אמוניטים ועוד יצורים ימיים שהפכו למאובנים, חולות צבעוניים ועוד.

את המסלול נתחיל מתצפית הר אבנון. אנחנו ממליצים לעלות לראש ההר לתצפית 360 מעלות למכתש ולרכס ירוחם שממול. משם נרד חזרה לכביש, ונלך בשביל הכחול היורד בואדי אל תוך המכתש. מכאן נמשיך במסלול האדום, נחליף לירוק, נחזור לאדום ונחליף שוב לירוק. נסיים את המסלול בחניון החולות הצבעוניים, שם אפשר למלא חול צבעוני בבקבוקונים או לטפס על הגבעות מסביב שמהם נשקף נוף משגע. מי שלא הספיקה לו/לה ההליכה, יכול/ה לחבר בפשטות עם מסלול הסנפיר הקטן או הסנפיר הגדול.

הכרבולת, צילום: אופיר צימרינג

5. "הכרבולת" – המסלול שזכה לתואר "המסלול הקשה ביותר בשביל ישראל״

אחד המסלולים המאתגרים שיש בארץ, והמיוחדים שבהם, המטפס על הצלע המזרחית של מכתש ירוחם, צועד על הקרקע הטרשית הקשה של המצלעות בהליכה אלכסונית קשה עם שיפועי צד לא פשוטים, ומקנח בירידה מאתגרת בעזרת סולמות, יתדות וגבים בנחל עפרן. לבסוף, תזכו לראות את "גבעת מדור" – גבעה לבנה יפייפיה שכאילו ״הניחו״ באלגנטיות למרגלות המצלעות של המכתש.

את המסלול מתחילים ב"מפעלי אורון", שם אפשר להשאיר רכב בבטחה. צועדים בשביל ישראל לכיוון דרום שמהר מאוד מטפס על מצלעות המכתש. לקראת אמצע היום יש לכם אפשרות לקצר באמצעות ירידה בנחל מדור במקום נחל עפרן. מי שכוחו עוד במותניו ימשיך עד נחל עפרן, וירד בשביל ישראל אל "חניון מדור". שימו לב! המסלול באמת קשה וארוך מאוד, דורש הכנה מקדימה ותכנון זמנים קפדני, כך שלא תמצאו את עצמכם נתקעים בחושך בנחל עפרן המורכב. חשוב לתכנן נכון ובמידת הצורך לקצר באמצעות נחל מדור. כמו כן, היציאה מהשטח מסוף המסלול באמצעות הקפצה ברכב שטח בלבד.

עניין אתכם? שתפו את הכתבה עם חברים!

אבישי אפרת

מאת:

אבישי אפרת

אבישי אפרת, בעלים של The White Hill Guesthouse

מעניין? שתפו אחרים!

אולי יעניין אותך גם…

לילות קיץ קרירים במצפה רמון
קיץ של חוויות מדבריות, מקומיות ואותנטיות, לכל המשפחה על שפת מכתש רמון

יולי - אוגוסט 2024

המדריך המלא לצפייה בכוכבים!
המופע הגדול של שמי הנגב בקיץ, במהלך חודש אוגוסט, ובמהלכו ניתן לצפות במאות ״כוכבים נופלים״.
אוגוסט של לילות קיץ קרירים ברמת הנגב!
בואו ל״לילות קיץ קרירים בהר הנגב״, שפע של חוויות מדבר לכל המשפחה בחודש אוגוסט משעות אחה"צ ועד שעות הלילה. מומלץ להצטייד בסוודר!

נשמח לעמוד לרשותכם

יש לך עוד שאלות? החלטתם להתארגן בתור קבוצה? מחפשים מי שיענו לך על השאלות? 
מוקד מידע של תיירות הר הנגב: 050-6577747

אולי יענין אותך גם

המדריך המלא לצפייה בכוכבים!
המופע הגדול של שמי הנגב בקיץ, במהלך חודש אוגוסט, ובמהלכו ניתן לצפות במאות ״כוכבים נופלים״.
אוגוסט של לילות קיץ קרירים ברמת הנגב!
בואו ל״לילות קיץ קרירים בהר הנגב״, שפע של חוויות מדבר לכל המשפחה בחודש אוגוסט משעות אחה"צ ועד שעות הלילה. מומלץ להצטייד בסוודר!
המסעדות והפאבים של הר הנגב
תומכים בעסקים המקומיים ומגלים עולם של קולינריה מדברית נפלאה קבלו את המסעדות ובתי הקפה שפתוחים למבקרים, מתארחים, מפונים ותושבים.
טיולים בדרום למשפחות: נחל חווארים
הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על טיול ירח מלא בנחל חוורים: מה יש במסלול שעושה אותו כל כך מיוחד? למי הוא מתאים? מה חשוב לדעת לפני שמגיעים? ולמה שווה לטייל בו דווקא בלילה?
הלוקיישנים היפים לצילום בהר הנגב!
המדבר המקודש - אתרי פולחן בהר הנגב
ממצאים רבים על פולחן רוחני נתגלו ברחבי הר הנגב, וחושפים את תפקידו הרוחני החשוב של המדבר עבור שוכניו לאורך תקופות זמן ארוכות.
פסח 2024 בהר הנגב
עם בוא האביב, כשסביבנו מוריק ופורח, המרחבים קוראים לכם לבוא, לקחת נשימה עמוקה ולתת ללב לנוח ולהתמלא... תמצאו אצלנו בהר הנגב חוויות מדבריות, מרגשות ואותנטיות, ואת הקסם המדברי שיטעין אתכם בכוחות חדשים.
משפחה מטיילת בסביבת שדה בוקר
איזור הר הנגב הוא גן עדן מבחינת טיולי משפחות. המרחבים העצומים, הנופים המרהיבים, המגוון הגדול של מסלולי טיולים...
טיולים בהר הנגב: מסלולי טיול ברכב פרטי לכל המשפחה
מחפשים מסלול טיול לשבת הקרובה בדרום? אספנו עבורכם ארבעה מסלולים מומלצים למשפחות בנופים מדבריים מהפנטים, אליהם ניתן להגיע ברכב הפרטי. לכל המקומות ניתן להיכנס חינם והם גם פתוחים בשבת.
יקבים וכרמים במדבר – יינות מפתיעים בהר הנגב
כאן, בין קפלי המדבר, מסתתרים להם כרמי יין המגדלים מגוון זנים של ענבים שהופכים ליין משובח אשר מפתיע בכל פעם מחדש. ביקבי הבוטיק הקטנים והמיוחדים של הר הנגב, תוכלו לנסות טעמים חדשים שאין במקומות אחרים בארץ ולצאת עם חוויה מיוחדת ושונה.
הר הנגב – 5 מסלולי טיול לאופנועים בדרום
כדי לטייל בטרק טוב לא צריך דרכון, רק לנסוע דרומה. כאן, בהר הנגב, מסתתרים מסלולי הליכה נהדרים.
סוכות 2023 בהר הנגב
אקסטרים במדבר: אטרקציות בנגב לאוהבי הריגושים

איך אתם אוהבים את האקשן שלכם?

באוויר או ביבשה (בעצם, בחולות)? על שני גלגלים או על 4 גלגלים? לכל חובבי האדרנלין והאקסטרים: הנה המלצות לאטרקציות בהר הנגב שיעלו לכם את הדופק.
חוגגים פסח בהר הנגב! מידע על כל האירועים
מצפה רמון - איפה אוכלים? ואיפה לנים?
פסח 2024 ברמת הנגב
איזו תקופה עוברת עלינו... זה הזמן לצאת ולהתמלא מהמרחבים של רמת הנגב ולהינות משלל חוויות לכל המשפחה
פסח 2024 בפתחת ניצנה
איזו תקופה עוברת עלינו... זה הזמן לצאת ולהתמלא מהמרחבים של פתחת ניצנה ולהינות משלל חוויות לכל המשפחה
רמת הנגב - איפה אוכלים?
פתחת ניצנה - איפה אוכלים?
חנוכה שמח בהר הנגב מגוון פסטיבלים וחוויות החל מ - 20 שקלים למשתתף

האתר בהרצה יתכנו תקלות. אנו עובדים עליהן כדי להביא לכם את חווית הגלישה הטובה ביותר