עיניים לשמיים! מה יש בשמי הנגב שגורם לכם להרים את הראש לשמיים?

משה גלנץ

עיניים לשמיים! מה יש בשמי הנגב שגורם לכם להרים את הראש לשמיים?

כל הדברים שגורמים למטיילים בנגב להרים את הראש ולהביט בשמיים! יצאנו למסע בעקבות המופע היפה ביקום כדי להכיר קצת יותר את שמי הנגב וגם להבין מה הקשר לזיהום אור

כל הדברים שגורמים לטיילים בנגב להרים את הראש לשמיים ולהביט בשמיים זרועי הכוכבים. יצאנו למסע בעקבות המופע היפה ביקום כדי להכיר קצת יותר את שמי הנגב, קבוצות הכוכבים וגם מה הקשר לזיהום אור?

מאז ומעולם הביטו בני האדם בשמיים. שתי סיבות עיקריות היו לכך – הראשונה והפרקטית הייתה, שכוכבי השמיים ומיקומם ברקיע היו לוח השנה הקדמון. כך יכלו החקלאים, המלומדים, ואפילו רוכבי השיירות לדעת מתי היא עונת הקציר, הזמן בו צריך לזרוע את השדות, תקופת היובש בו ניתן לצאת למסעות ארוכים או לחילופין התקופה בה יש למצוא מחסה לבעלי החיים מפני הגשם והקרה.  

מיקומם היחסי של הכוכבים בכיפת השמיים לא משתנה (כוכבי השֶׁבֶת – ומכאן שמם, שמיקומם קבוע ברקיע), אך סיבובו של כדור הארץ סביב לשמש לאורך השנה משנה לאיטו את מראה כיפת השמיים, כך שיש תקופות שבהן לא נוכל לראות כוכבים מסוימים ובמקומם יופיעו כוכבים אחרים, שבתקופה אחרת בשנה יהיו מתחת לאופק בשעות הלילה.

שמיים זרועי כוכבים בשמי הנגב. צילום: שמעון בוקשטיין

הסיבה הנוספת שהביאה את בני האדם להרים את הראש ולהביט אל השמיים היא מראן המרהיב של אלפי נקודות אור המנצנצות ברקיע על רקע חשכת הלילה. המצאת הנורה על ידי תומאס אדיסון במהלך המאה ה-19 הרחיקה אותנו ממורשת עתיקה בת אלפי שנים והיסטוריה אנושית שעבורה מראה של שמיים זרועי כוכבים היה הדבר הטבעי ביותר – גם לאלו שהתגוררו במרכזי הערים הגדולות של אותם ימים.

קחו למשל את האסטרונום שארל מסייה שחי לפני קצת יותר מ-200 שנים בפריז. מסייה התאהב באסטרונומיה לאחר שבילדותו צפה בכוכב שביט בעל שני זנבות בשמי פריז וגרם לו לרצות לצוד בעצמו שביטים. כך הצליח לתעד בטלסקופ הקטן שהיה ברשותו, גלקסיות, צבירי כוכבים, ערפיליות וכל המראות היפים ביותר בשמיים גם ממרכז הבירה הצרפתית.

היום אין שום סיכוי לראות כוכבים מפריז. אבל עיר האורות האירופית אינה היחידה שסובלת מזיהום אור כבד. בכל המדינות המפותחות – וגם פה בישראל, כמעט ולא נותרו לנו מקומות חשוכים מספיק כדי לראות שמיים זרועי כוכבים או את שביל החלב במלוא תפארתו.

יחידי סגולה – לא כולם זוכים לכוכבים

מחקר מדעי רחב היקף שנערך בשנים האחרונות גילה, שימו לב, כי קרוב לשליש מתושבי כדור הארץ לא נחשפים כלל למראה של שמיים זרועי כוכבים. תמונות לוויין והתמונות שהאסטרונאוטים בתחנת החלל הבינלאומית מצלמים מלמדות על עולם מואר מדי, שלא מאפשר לחזות באחת המתנות היפהפיות שהעניק לנו הטבע – כוכבים. תוסיפו על כך את תאורת הלד שהולכת וצוברת תאוצה בכל העולם בגלל העלות הנמוכה של האנרגיה הנדרשת להפעילה, וקיבלתם שמיים מוארים גם במקומות בהם ייצור החשמל אינו מפותח דיו. לא לחינם הורחקו מצפי כוכבים לאזורים נידחים בהם לא הגיעה תאורה מלאכותית: האור הבוקע מפנסי רחוב, מבני מגורים, מרכזים מסחריים, מכוניות ושלטי פרסומת, הפך למפגע של ממש עבור חובבי אסטרונומיה. היכולת לראות בבהירות גרמי שמיים בסביבה עירונית, גם בטלסקופים הגדולים ביותר, כמעט ונעלמה.

מתי בפעם האחרונה הבטתם לשמיים, אבל באמת? צילום: שמעון בוקשטיין

אך אובדן שמי הלילה הוא בשורה רעה לא רק לאסטרונומים, לציירים או לשוחרי טבע. היעדרו של חושך מוחלט משפיע על הנעשה בעולם הצומח והחי באופן אקוטי, ונושא איתו סכנה בריאותית לאדם. לתופעה של עודף אור בשעות שאמורות להיות חשוכות לגמרי, כבר ניתן שם רשמי: זיהום אור.

הנגב הוא היעד המושלם לחוויות כוכבים!

אך אל ייאוש, חובבי אסטרונומיה עדיין מנסים להילחם בזיהום האור בישראל – וגם נרשמות הצלחות. בספטמבר 2017 ולאחר עבודה מאומצת של מספר שנים ומספר גופים שחברו יחדיו לטובת הנושא, קיבל מכתש רמון תואר נכסף: "שמורת אור כוכבים בינלאומית", הראשונה בישראל ובמזרח התיכון כולו. את ההגדרה הזו מעניק ארגון (Association International Dark Sky) IDA לאתרים ברחבי העולם, שבהם, במרבית לילות השנה, תנאי הצפייה בכוכבים הם קרובים לאידיאליים. עד היום נכנסו לרשימה היוקרתית רק 54 שמורות מ-15 מדינות ברחבי העולם.

שמורת אור כוכבים בינלאומית! מביטים ולומדים על כוכבים ברחבי הר הנגב. צילום: שירת הכוכבים

לשמחתנו, בישראל נותרו מלבד ממכתש רמון, מספר פינות חמד חשוכות – רובן בנגב ובדרום הארץ, בהן תוכלו לפרוס מחצלת, לשכב על הקרקע, להרים את המבט לשמיים, וליהנות מהמראה היפה ביקום. הכנו לכם מדריך מלא כולל כל האתרים.

אם אתם רוצים להעמיק מעבר למה שרואים בעין חשופה, תוכלו להצטרף לקבוצה, או להזמין במהלך החופשה שלכם מדריך אסטרונומיה עם טלסקופ נייד לתצפית מודרכת וצפייה במכתשי הירח, כוכבי הלכת והכוכבים המנצנצים, עם הסברים וסיפורים מרתקים, על שמותיהם, המרחקים שלהם, הקבוצות אליהן הם שייכים, תוך שימוש באלומות לייזר שכמעט ונוגעים בכוכבים. ההנאה מובטחת!

שמיים זרועי כוכבים בהר הנגב. צילום: דניאל בר

עניין אתכם? שתפו את הכתבה עם חברים!

משה גלנץ

מאת:

משה גלנץ

תושב ירוחם הקסומה, עיתונאי, יזם מקומי, חי ונושם את סיפוריהם של כוכבי השמיים, מדריך אסטרונומיה בכיר. בעלים של מצפה הכוכבים הוותיק "שירת הכוכבים", ומותג בירת הבוטיק המקומית "גלֶנץ". ואין כמו בירה טובה תחת שמיים זרועי כוכבים

מעניין? שתפו אחרים!

אולי יעניין אותך גם…

לילות קיץ קרירים במצפה רמון
קיץ של חוויות מדבריות, מקומיות ואותנטיות, לכל המשפחה על שפת מכתש רמון

יולי - אוגוסט 2024

המדריך המלא לצפייה בכוכבים!
המופע הגדול של שמי הנגב בקיץ, במהלך חודש אוגוסט, ובמהלכו ניתן לצפות במאות ״כוכבים נופלים״.
אוגוסט של לילות קיץ קרירים ברמת הנגב!
בואו ל״לילות קיץ קרירים בהר הנגב״, שפע של חוויות מדבר לכל המשפחה בחודש אוגוסט משעות אחה"צ ועד שעות הלילה. מומלץ להצטייד בסוודר!

נשמח לעמוד לרשותכם

יש לך עוד שאלות? החלטתם להתארגן בתור קבוצה? מחפשים מי שיענו לך על השאלות? 
מוקד מידע של תיירות הר הנגב: 050-6577747

אולי יענין אותך גם

המדריך המלא לצפייה בכוכבים!
המופע הגדול של שמי הנגב בקיץ, במהלך חודש אוגוסט, ובמהלכו ניתן לצפות במאות ״כוכבים נופלים״.
אוגוסט של לילות קיץ קרירים ברמת הנגב!
בואו ל״לילות קיץ קרירים בהר הנגב״, שפע של חוויות מדבר לכל המשפחה בחודש אוגוסט משעות אחה"צ ועד שעות הלילה. מומלץ להצטייד בסוודר!
המסעדות והפאבים של הר הנגב
תומכים בעסקים המקומיים ומגלים עולם של קולינריה מדברית נפלאה קבלו את המסעדות ובתי הקפה שפתוחים למבקרים, מתארחים, מפונים ותושבים.
טיולים בדרום למשפחות: נחל חווארים
הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על טיול ירח מלא בנחל חוורים: מה יש במסלול שעושה אותו כל כך מיוחד? למי הוא מתאים? מה חשוב לדעת לפני שמגיעים? ולמה שווה לטייל בו דווקא בלילה?
הלוקיישנים היפים לצילום בהר הנגב!
המדבר המקודש - אתרי פולחן בהר הנגב
ממצאים רבים על פולחן רוחני נתגלו ברחבי הר הנגב, וחושפים את תפקידו הרוחני החשוב של המדבר עבור שוכניו לאורך תקופות זמן ארוכות.
פסח 2024 בהר הנגב
עם בוא האביב, כשסביבנו מוריק ופורח, המרחבים קוראים לכם לבוא, לקחת נשימה עמוקה ולתת ללב לנוח ולהתמלא... תמצאו אצלנו בהר הנגב חוויות מדבריות, מרגשות ואותנטיות, ואת הקסם המדברי שיטעין אתכם בכוחות חדשים.
משפחה מטיילת בסביבת שדה בוקר
איזור הר הנגב הוא גן עדן מבחינת טיולי משפחות. המרחבים העצומים, הנופים המרהיבים, המגוון הגדול של מסלולי טיולים...
טיולים בהר הנגב: מסלולי טיול ברכב פרטי לכל המשפחה
מחפשים מסלול טיול לשבת הקרובה בדרום? אספנו עבורכם ארבעה מסלולים מומלצים למשפחות בנופים מדבריים מהפנטים, אליהם ניתן להגיע ברכב הפרטי. לכל המקומות ניתן להיכנס חינם והם גם פתוחים בשבת.
יקבים וכרמים במדבר – יינות מפתיעים בהר הנגב
כאן, בין קפלי המדבר, מסתתרים להם כרמי יין המגדלים מגוון זנים של ענבים שהופכים ליין משובח אשר מפתיע בכל פעם מחדש. ביקבי הבוטיק הקטנים והמיוחדים של הר הנגב, תוכלו לנסות טעמים חדשים שאין במקומות אחרים בארץ ולצאת עם חוויה מיוחדת ושונה.
הר הנגב – 5 מסלולי טיול לאופנועים בדרום
כדי לטייל בטרק טוב לא צריך דרכון, רק לנסוע דרומה. כאן, בהר הנגב, מסתתרים מסלולי הליכה נהדרים.
סוכות 2023 בהר הנגב
אקסטרים במדבר: אטרקציות בנגב לאוהבי הריגושים

איך אתם אוהבים את האקשן שלכם?

באוויר או ביבשה (בעצם, בחולות)? על שני גלגלים או על 4 גלגלים? לכל חובבי האדרנלין והאקסטרים: הנה המלצות לאטרקציות בהר הנגב שיעלו לכם את הדופק.
חוגגים פסח בהר הנגב! מידע על כל האירועים
מצפה רמון - איפה אוכלים? ואיפה לנים?
פסח 2024 ברמת הנגב
איזו תקופה עוברת עלינו... זה הזמן לצאת ולהתמלא מהמרחבים של רמת הנגב ולהינות משלל חוויות לכל המשפחה
פסח 2024 בפתחת ניצנה
איזו תקופה עוברת עלינו... זה הזמן לצאת ולהתמלא מהמרחבים של פתחת ניצנה ולהינות משלל חוויות לכל המשפחה
רמת הנגב - איפה אוכלים?
פתחת ניצנה - איפה אוכלים?
חנוכה שמח בהר הנגב מגוון פסטיבלים וחוויות החל מ - 20 שקלים למשתתף

האתר בהרצה יתכנו תקלות. אנו עובדים עליהן כדי להביא לכם את חווית הגלישה הטובה ביותר