אל המדבר, עם הילדודס! בואו לטיול משפחתי בחופשת הפסח בפתחת ניצנה

צוות תיירות הר הנגב

אל המדבר, עם הילדודס! בואו לטיול משפחתי בחופשת הפסח בפתחת ניצנה

אזור פתחת ניצנה שבדרום-מערב הנגב, סמוך לגבול עם מצרים, הוא אחד האזורים הנידחים בארץ. במרחבים האינסופיים והשקט המופלא תוכלו למצוא עולם ומלואו: תופעות טבע מרשימות, שמים זרועי כוכבים ובעלי חיים המתגוררים באיזור. קבלו כמה הצעות למסלולי טיול משפחתיים באחד האזורים המיוחדים בארץ!

טיול לחמוקי ניצנה

טיול בחמוקי ניצנה. צילום: טל גליק

חמוקי ניצנה קיבלו את שמם בשל דמיונן של גבעות הקירטון הלבנות לחמוקים. הקירטון הינו סלע משקע ביוכימי, כלומר נבנה משלדים גירניים של אורגניזמים חד תאיים- יצורים שאי אפשר לראות בעין בלתי מזויינת. ליצורים האלה יש שמות קצת מפחידים, הם נקראים קוקוליתופורידים ופורמיניפרים, אך הם בסך הכל אצות ובעלי חיים זעירים שחיו בים שהיה כאן לפני מאות מליוני שנים. בשל הסביבה העמוקה שבה הקירטון שקע בים, כמעט ולא ניתן להבחין בגרגירים הבונים אותו (בשונה מחול הים, לדוגמא). על אף שהקירטון נחשב לסלע רך, הוא אטום למים ועמיד יחסית לסחיפה, כך זכינו לקבל את צורות החמוקים שאתם רואים כאן. מזה אלפי שנים שהקירטון נחצב עבור חומרי בנייה ושימושים נוספים. כמו כן, בעבר הוא שימש לייצור גיר שאיתו כתבו על הלוח בבתי הספר.

איך מגיעים?

ביציאה מהשער של ניצנה פונים דרום מזרחה לכביש 2021 הממשיך לכיוון עזוז. כ- 2 ק״מ לאחר מכן פונים דרום מערבה לכביש משובש לכיוון חמוקי ניצנה. הפנייה משולטת בשלט חום. נוסעים בזהירות עוד כ 3 ק״מ עד הגעה לשילוט חום נוסף המורה לפנות שמאלה לכיוון החמוקים. בשלב זה במידה והגעתם עם רכב נמוך מומלץ להחנות אותו בצד הכביש. במידה והגעתם עם רכב גבוה, ניתן לפנות בפנייה ולהמשיך כ- 500 מאות מטרים ספורים עד לחנייה בדרך התחומה באבנים. ברגע שהגעתם, נא לא להתקדם עם הרכב מעבר לנקודה זו. ברגע שהגעתם לחמוקים, תוכלו לשוטט ולהתרשם וליהנות מנוף גבעות הקירטון החלקות והלבנות המקיפות אתכם. הילדים יהנו לעלות ולרדת מהן בזהירות.

למי מתאים? מסלול קליל הכרוך בהליכה של מטרים ספורים, המתאים לכל המשפחה.

קישור שייקח אתכם לנקודת היעד: חמוקי ניצנה

מערת ניצנה

מערת ניצנה. צילום: נועם "איש העקרבים" שליו

מערת ניצנה נחצבה בתקופה הביזנטית לטובת חציבת קרטון (הסלע הלבן הרך), למטרות בנייה ממנו יצרו טיח וסיד. ממדי המערה הינם מרשימים והיא מחולקת לארבעה אולמות ביניהם עמודי תמך. המערה שימשה במהלך מלחמת העולם הראשונה כמחסן תחמושת ולאחר מכן כמחנה לצאן. מסביב למערה תוכלו לראות מחשופי סלע מרשימים, מאובנים יפהפיים של נומוליטים (בעל חיים קטן שחי בעבר בים) שרידי טרסות, שהן עדות לפעילות חקלאית קדומה, ועוד. אם תירצו להמשיך את הטיול, אתם מוזמנים להמשיך לצעוד על המסלול השחור לכיוון חמוקי ניצנה או בשביל הכחול לחווה חקלאית קדומה (צפון מערבה).

איך מגיעים?

ביציאה מהשער של ניצנה פונים דרום מזרחה לכביש 2021 הממשיך לכיוון עזוז. כ- 2 ק״מ לאחר מכן פונים דרום מערבה לכביש משובש לכיוון חמוקי ניצנה. הפנייה משולטת בשלט חום. נוסעים בזהירות עוד כחצי ק"מ עד הגעה לשביל המסומן בסימון שבילים כחול משמאלכם. במידה והרכב גבוה ניתן להמשיך אתו עד המערה. במידה ולא, עדיף לחנות בצד הדרך וללכת מכאן ברגל. ממשיכים דרומה במגמת ירידה על השביל הכחול כ- 150 מטרים עד ההגעה לפתח המערה המרשים שלא תוכלו לפספס.

הערה חשובה בנוגע לביקור במערה: בשל הסכנה להיעקץ על ידי קרציית המערות, יש להימנע מישיבה במערה ואין לגעת בקירותיה. בשום פנים ואופן אין לישון במערה! בנוסף שימו לב כי המסלול צמוד לגדר הגבול. יש להימנע מלהתקרב ולעבור גדרות ויש להישמע לכוחות הביטחון בהתאם לצורך. בהגעת קבוצה מאורגנת יש לתאם את הכניסה לאזור מול צה"ל.

קישור שייקח אתכם לנקודת היעד: מערת ניצנה

למי מתאים? מסלול קליל הכרוך בהליכה של מטרים ספורים, המתאים לכל המשפחה.

גן לאומי ניצנה

תל ניצנה בגן לאומי ניצנה. צילום: רון פלד

גן לאומי ניצנה משמר את שרידי היישוב הנבטי שנוסד במאה ה-2 לפנה"ס ושגשג בתקופה הביזנטית כמרכז נוצרי חשוב. בתחום הגן הלאומי נמצאים גם שרידי עוג'ה אל-חפיר העות'מאנית, עיירה שנבנתה כבסיס קדמי של הצבא העותמ'אני במלחמת העולם הראשונה. האתר הוכרז גן לאומי בשנת 2002 והוא משתרע על פני כ-2,040 דונם. מהתל תוכלו לרדת צפונה, ומשם ללכת לאורך נתיב השלום- פסל סביבתי, יצירתו של האמן דני קרוואן, העשוי ממאה עמודי אבן מלאכותיים, המזכירים במראם עמודים מהתקופה הביזנטית. טור העמודים, הניצבים במרחק של כ-30 מ' זה מזה, מתחיל את דרכו ליד אנדרטת חטיבה 8 שלמרגלות תל ניצנה ועובר בקו ישר לגבול מצרים, סמוך למסוף ניצנה. בראש כל עמוד, 100 במספר, כתובה המילה ״שלום״ בשפה אחרת. השפות מאפיינות את העמים השונים שעברו לאורך הדרך הקדומה בניצנה. מדרום לתל ניתן להמשיך לביקור באנדרטה לזכר 22 נופלי חטיבה 8, שנהרגו בקרבות עוג'ה אל-חפיר במלחמת העצמאות. האנדרטה כוללת זחל משוריין משנת תש"ח ולוח ובו שמות הנופלים. האנדרטה נמצאת ליד רחבת החניה הדרומית, בחלק הצפוני-מזרחי של גרעין היישוב הקדום, והיא בנויה על באר קדומה.

איך מגיעים?

מבאר שבע נוסעים דרומה (כביש 40) לצומת טללים וממשיכים היישר לפנים לעבר מסוף ניצנה (כביש 211). בכפר הנוער ניצנה פונים דרומה לכיוון עזוז ומגיעים לגן הלאומי לאחר כ-ק"מ. אפשר לחנות ברחבת חניה שמצפון לאתר וברחבה שמדרום לו, ליד אנדרטת חטיבה 8.

קישור שייקח אתכם לנקודת היעד: גן לאומי ניצנה

למי מתאים? לכל המשפחה

מסלולי הטיול באדיבות הקהילייה החינוכית בניצנה המציעים פעילויות והדרכות באיזור פתחת ניצנה

עניין אתכם? שתפו את הכתבה עם חברים!

צוות תיירות הר הנגב

מאת:

צוות תיירות הר הנגב

מעניין? שתפו אחרים!

אולי יעניין אותך גם…

לילות קיץ קרירים במצפה רמון
קיץ של חוויות מדבריות, מקומיות ואותנטיות, לכל המשפחה על שפת מכתש רמון

יולי - אוגוסט 2024

המדריך המלא לצפייה בכוכבים!
המופע הגדול של שמי הנגב בקיץ, במהלך חודש אוגוסט, ובמהלכו ניתן לצפות במאות ״כוכבים נופלים״.
אוגוסט של לילות קיץ קרירים ברמת הנגב!
בואו ל״לילות קיץ קרירים בהר הנגב״, שפע של חוויות מדבר לכל המשפחה בחודש אוגוסט משעות אחה"צ ועד שעות הלילה. מומלץ להצטייד בסוודר!

נשמח לעמוד לרשותכם

יש לך עוד שאלות? החלטתם להתארגן בתור קבוצה? מחפשים מי שיענו לך על השאלות? 
מוקד מידע של תיירות הר הנגב: 050-6577747

אולי יענין אותך גם

המדריך המלא לצפייה בכוכבים!
המופע הגדול של שמי הנגב בקיץ, במהלך חודש אוגוסט, ובמהלכו ניתן לצפות במאות ״כוכבים נופלים״.
אוגוסט של לילות קיץ קרירים ברמת הנגב!
בואו ל״לילות קיץ קרירים בהר הנגב״, שפע של חוויות מדבר לכל המשפחה בחודש אוגוסט משעות אחה"צ ועד שעות הלילה. מומלץ להצטייד בסוודר!
המסעדות והפאבים של הר הנגב
תומכים בעסקים המקומיים ומגלים עולם של קולינריה מדברית נפלאה קבלו את המסעדות ובתי הקפה שפתוחים למבקרים, מתארחים, מפונים ותושבים.
טיולים בדרום למשפחות: נחל חווארים
הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על טיול ירח מלא בנחל חוורים: מה יש במסלול שעושה אותו כל כך מיוחד? למי הוא מתאים? מה חשוב לדעת לפני שמגיעים? ולמה שווה לטייל בו דווקא בלילה?
הלוקיישנים היפים לצילום בהר הנגב!
המדבר המקודש - אתרי פולחן בהר הנגב
ממצאים רבים על פולחן רוחני נתגלו ברחבי הר הנגב, וחושפים את תפקידו הרוחני החשוב של המדבר עבור שוכניו לאורך תקופות זמן ארוכות.
פסח 2024 בהר הנגב
עם בוא האביב, כשסביבנו מוריק ופורח, המרחבים קוראים לכם לבוא, לקחת נשימה עמוקה ולתת ללב לנוח ולהתמלא... תמצאו אצלנו בהר הנגב חוויות מדבריות, מרגשות ואותנטיות, ואת הקסם המדברי שיטעין אתכם בכוחות חדשים.
משפחה מטיילת בסביבת שדה בוקר
איזור הר הנגב הוא גן עדן מבחינת טיולי משפחות. המרחבים העצומים, הנופים המרהיבים, המגוון הגדול של מסלולי טיולים...
טיולים בהר הנגב: מסלולי טיול ברכב פרטי לכל המשפחה
מחפשים מסלול טיול לשבת הקרובה בדרום? אספנו עבורכם ארבעה מסלולים מומלצים למשפחות בנופים מדבריים מהפנטים, אליהם ניתן להגיע ברכב הפרטי. לכל המקומות ניתן להיכנס חינם והם גם פתוחים בשבת.
יקבים וכרמים במדבר – יינות מפתיעים בהר הנגב
כאן, בין קפלי המדבר, מסתתרים להם כרמי יין המגדלים מגוון זנים של ענבים שהופכים ליין משובח אשר מפתיע בכל פעם מחדש. ביקבי הבוטיק הקטנים והמיוחדים של הר הנגב, תוכלו לנסות טעמים חדשים שאין במקומות אחרים בארץ ולצאת עם חוויה מיוחדת ושונה.
הר הנגב – 5 מסלולי טיול לאופנועים בדרום
כדי לטייל בטרק טוב לא צריך דרכון, רק לנסוע דרומה. כאן, בהר הנגב, מסתתרים מסלולי הליכה נהדרים.
סוכות 2023 בהר הנגב
אקסטרים במדבר: אטרקציות בנגב לאוהבי הריגושים

איך אתם אוהבים את האקשן שלכם?

באוויר או ביבשה (בעצם, בחולות)? על שני גלגלים או על 4 גלגלים? לכל חובבי האדרנלין והאקסטרים: הנה המלצות לאטרקציות בהר הנגב שיעלו לכם את הדופק.
חוגגים פסח בהר הנגב! מידע על כל האירועים
מצפה רמון - איפה אוכלים? ואיפה לנים?
פסח 2024 ברמת הנגב
איזו תקופה עוברת עלינו... זה הזמן לצאת ולהתמלא מהמרחבים של רמת הנגב ולהינות משלל חוויות לכל המשפחה
פסח 2024 בפתחת ניצנה
איזו תקופה עוברת עלינו... זה הזמן לצאת ולהתמלא מהמרחבים של פתחת ניצנה ולהינות משלל חוויות לכל המשפחה
רמת הנגב - איפה אוכלים?
פתחת ניצנה - איפה אוכלים?
חנוכה שמח בהר הנגב מגוון פסטיבלים וחוויות החל מ - 20 שקלים למשתתף

האתר בהרצה יתכנו תקלות. אנו עובדים עליהן כדי להביא לכם את חווית הגלישה הטובה ביותר